TÁVFELÜGYELET
MI
IS A TÁVFELÜGYELET ? A távfelügyeleti rendszer
lehetővé teszi a megvédeni kívánt objektum riasztó vagy ellenőrzőjelzéseinek
megkülönböztetését, a helyszínek azonosítását és a megfelelő beavatkozások
elindítását. A rendszer egyik oldala az objektumokban lévő riasztórendszerek
összessége, a másik a
felügyeleti központ egy monitoring-rendszer, amely speciális számítógépből és a
szükséges kiegészítő berendezésekből (hangrögzítő stb.) áll.
A
riasztóberendezések, az általuk generált ellenőrző és riasztójelzéseket -
kapcsolt vonalas rendszer esetén - a kommunikátoruk segítségével egy normál
telefonhíváson keresztül juttatják el a központi számítógéphez.
A
mai korszerű riasztórendszerek már mind rendelkeznek kommunikátorral, kezelni
tudják az alapvető kommunikációs formátumokat. (Contact ID; Radionics; stb.) Ez
a kommunikáció kapcsolt telefonvonalon keresztül működik.
A
riasztórendszerek jelzései:
Behatolás
jelzés - a védendő ingatlanba való behatolás esetén a rendszer a
diszpécserközpontba riasztás jelzést továbbít. A rendszer zónánkénti
felbontásban azonosítja a jelzéseket. A telepítés során a védendő ingatlant
zónákra bontják, így az adott zónába telepített érzékelő jelzésére azonosítani
lehet a behatolás helyét, követni az elkövető mozgását.
Tűzjelzés
- a diszpécserközpont megfelelően telepített füstérzékelők segítségével képes
tűzjelzések fogadására is. A tűzjelzés a riasztórendszer kikapcsolt állapotában
is működik.
Támadásjelzés
- amennyiben egy a riasztórendszer közelében tartózkodó személyt támadás éri,
biztonsága érdekében lehetősége van riasztási jel továbbítására helyi
hangjelzés (sziréna) nélkül, pánikgomb megnyomásával. A támadásjelzés a
riasztórendszer kikapcsolt állapotában is működik.
Kényszerített
kikapcsolás - a nyitásjelentés olyan speciális formája, amely a riasztórendszer
kényszerített kikapcsolását jelzi. Ilyen esetben speciális kódot kell a
kikapcsoláskor használni, amelyből a diszpécser látja, hogy a kikapcsoló
személy segítséget kér.
Szabotázsjelzés
- a riasztórendszer kikapcsolt állapotában is működik, jelzi a riasztó központ,
illetve a hozzá kapcsolódó eszközök rongálását.
Állapotjelzések
- A berendezések, eszközök állapotának átjelzése a diszpécserközpontba,
segítségével az ügyelet azonnal tudomást szerez az esetleges műszaki
problémákról (hálózati feszültség kimaradása, akkumulátor állapota, stb.)
Nyitás-zárás jelentés - a riasztóközpontok a be és kikapcsolásokat is
jelenteni tudják a felügyeletre
Ezeken
a jelzéseken kívül a GARAI Vagyonvédelem által ajánlott riasztóközpontok, (de valószínűleg minden
egyéb gyártmányú riasztóközpontok is) bármilyen külső eszköz, berendezés, vagy
rendszer állapotát képesek átjelezni a felügyeletre. Például tűzjelző központok
jelzései is átjelezhetőek riasztóközpont segítségével.
A felügyeleti központi vevőberendezés képes
egyszerre több riasztórendszer jeleit fogadni egy speciális szoftver
segítségével, amely szelektálja, tárolja és ellenőrzi a szöveges adatokat. A szoftver egy diszpécser program. A bekötött
rendszereket az ügyféltörzsbe lehet felvenni ügyfél azonosító alapján. Az
ügyfelekhez fel tudunk venni értesítendő személyeket, akiket a megadott
eseménykor értesíteni kell. Riasztás esetén megjelenik az ügyfél, az esemény és
az eseményhez tartozó értesítendő adatai. A program egyszerre több riasztásban
álló ügyfelet is tud kezelni, és ezeket az eseményeket egymástól függetlenül le
tudjuk kezelni. A program
lehetőséget biztosít a beérkezett üzenetek dokumentálására, lekérdezésére,
listázására. A központi egységet egy 24 órás élőerős felügyelettel rendelkező
diszpécseri ellenőrzéssel kell kiegészíteni. A diszpécsernek kell a
beérkező jelzésekre az előre meghatározott intézkedéseket végrehajtani.
(például a helyszínre kivonulásra megadott személyek értesítése)
BIZTONSÁG, KÉNYELEM: GARAI
VAGYONVÉDELEM!